Tuesday, May 5, 2009

A twinkle in your eye

Man kan inte räkna med någonting i livet. Eller med någon.

Och man ska aldrig vara säker. För ibland kan de mest otippade sakerna ske. De mest oförberedda händelser inträffa. Och vad gör man då?

Vissa ser enda lösningen som att fly. Andra tar tag i det med en gång och några skjuter upp det.


Man ska tänka på sig själv till hundra procent. Man kan tro att man gör det ibland, men så vaknar man upp och inser hur fel man kan ha. För allt man gör påverkar ens egna liv. Oavsett om jag gör någonting för mig själv eller om det är för någon annan så är det jag själv som får ta konsekvenserna. Ingen annan kan ta ansvar för mitt handlande.

Man kan se livet som ett spel. Vilket spel som helst egentligen. Och alla som någon gång spelat ett spel vet att man vill vinna. Hur man spelar handlar om en själv. Vissa fuskar. Andra har lite "tur". Och vissa ger järnet för att vinna. Somliga förlorar. Samma sak är livet. Men ibland undrar man. Allt som händer har en mening tror jag, men vi påverkar den i varje liten handling vi utför. Och i varje litet beslut vi tar. Sköter man inte sina kort rätt förlorar man. Lär man sig av förlusten och tar med sig det till nästa omgång så ökar chanserna för vinst. Men ingenting säger att det kommer bli vinst, för allt beror på hur du spelar och sköter dina kort.

No comments:

Post a Comment